al contingut a la navegació Informació de contacte

La Baronia de Maldà - PR-C 57

Recorregut circular i planer, que enllaça els nuclis de Sant Martí, Maldà i Belianes. Àmplies visions de la plana d’Urgell per pistes en bon estat i la companyia inseparable dels ametllers i oliveres.

Km 0 Sortim de la plaça Major de Sant Martí
de Maldà, al costat d’una bonica creu de terme. Per un camí baixant cap al molí. Pal indicador.
0,160 Abans d’arribar al Molí Rusquet anem a l’esquerra tot resseguint un mur de tàpia. Anem seguint tot recte.
0,720 Bifurcació. Anem a la dreta paral•lels al riu.
1,120 Ctra. al Vilet. La travessem, al costat hi ha un pont, seguim recte. Tot seguit i a 70 metres hem d’anar a la dreta.
1,580 Bifurcació a l’esquerra al costat d’una casa de l’any 1930 amb decoració modernista.
Seguim a la dreta pel carrer del Raval de Vallbona de les Monges, que travessa el Vilet.
2,000 Camí de Vallbona, ja fora del Vilet, anem a l’esquerra i poc després nova bifurcació, també a l’esquerra.
2,220 Bifurcació. Anem a la dreta, trobem les marques del Cister.
2,860 Bifurcació. Anem a la dreta tot seguint el camí de Llorenç.
3,450 Després d’una forta pujada, arribem a la collada, cruïlla de camins. Pal indicador.Agafem el segon a la dreta tot planejant, per un llarg camí vorejat d’ametllers. Recorregut circular i planer, que enllaça els nuclis de Sant Martí, Maldà i Belianes.
6,480 Entrem a Maldà per la ctra. de Vallbona de les Monges, anem a la dreta tot baixant. Pal indicador.
6,680 Deixem la ctra. i anem a l’esquerra pel c. de Sant Pere tot passant per la cooperativa.
6,950 Al final del carrer de Sant Pere anem a l’esquerra tot baixant per un camí que travessa la fondalada.
7,580 Bifurcació. Anem a la dreta.
7,710 Ctra. L-220 que va als Omells de na Gaia. La travessem i pugem per una pista a l’altra banda.
7,830 Bifurcació. Anem a la dreta. Tot pujant es té una excel•lent visió de Maldà.
8,260 Bifurcació al costat d’un cobert. Anem a la dreta per una zona plena d’eres abandonades.
8,580 Ctra. LV- 2014 que va a l’Espluga Calba. La travessem i seguim la pista a l’altra banda. Pal indicador.
8,760 Cruïlla. Seguim recte.
10,080 Bifurcació davant d’una bòbila. Anem a la dreta i entrem ja al poble de Belianes.
10,230 Travessem la ctra. i seguim el carrer de Reus, el carrer del Dr. Martí, la plaça de l’Església i la plaça de l’Onze de Setembre per sortir en una pista. Pal indicador.
10,700 Seguim per la pista tot baixant a la dreta i, poc després, girem a l’esquerra per anar en direcció al riu Corb.
11,180 Riu Corb. Anem a l’esquerra.
11,405 Travessem el riu pel gual i 100 m després anem a la dreta.
11,960 Bifurcació al costat de la torre. Anem a la dreta.
12,180 Cruïlla a prop de la torreta de l’Escultor. Anem a la dreta en direcció sud-est.
12,480 Sèquia del Montpàs, estany vorejat de canyís (aus diverses). Seguirem l’ampla pista sempre en la mateixa direcció.
14,550 Ermita de Sant Roc (ruïnes), bona vista. Seguim entrant a St. Martí per la plaça de la Font i el carrer del Calvari. Pal indicador.
15,250 Plaça Major de Sant Martí.

SANT MARTÍ DE MALDÀ:
ESGLÉSIA DE ST. MARTÍ, s. XIV, de portalada barroca, i amb pintures a l’interior del pintor Jaume Minguell.
ERMITA DE ST. ROC, exemplar d’arquitectura barroca. Als afores del poble. Actualment molt deteriorada, però el lloc és un esplèndid mirador (s. XVII).
CREU DE TERME
CAPELLA DEL CASTELL. Originàriament romànica. És de propietat particular.

EL VILET:
ESGLÉSIA DE STA. MARIA. A l’interior, imatge gòtica policromada de la verge, obra de Guillem Seguer, s. XIV; i uns murals al fresc del pintor Jaume Minguell.

MALDÀ:
CASTELL, s. XIII-XIV.
ESGLÉSIA DE STA. MARIA, amb elements barrocs i neoclàssics, s. XVIII.
ESGLÉSIA DE ST. PERE, d’estil romànic, s. XII.
PARC DE LA FONT VELLA, zona amb focs i taules.
ERMITA DE ST. JOAN, dalt d’un turó. Àmplies vistes dels petits boscos d’alzina i pi de la vall del riu Corb.

BELIANES:
ESGLÉSIA DE ST. JAUME, d’estil gòtic, s. XV. l’Església i la plaça de l’Onze de Setembre per sortir en una pista. Pal indicador.
CAL ROC, casal renaixentista, façana reproduïda al Poble Espanyol de Barcelona.
AJUNTAMENT I ECOMUSEU. Casal gòtic renaixentista, s. XVI. Eines, estris i documents que mostren la vida rural.
Visites concertades al tel. 973 330 139.
ANTIC MOLÍ D’OLI MAURICI MASSOT, del s. XVII. Conserva tota la maquinària original que es feia servir per a l’elaboració de l’oli. Visites concertades al tel. 973 330 139.
MONUMENTS I ESCULTURES PER TOTA LA POBLACIÓ, dissenyades per l’arquitecte i escultor Daniel Gelabert.
El primer cap de setmana de desembre LA FESTA DE L’OLIa Belianes, que gira entorn l’oli i l’oliva. Més informació: www.belianes.cat
En aquesta ruta hi ha cinc molins de farina, construïts en la major part durant l’època feudal. L’aigua del riu Corb els fornia d’energia hidràulica, eren fets de pedra i molts d’ells feien la funció de castell-molí:
MOLÍ DEL ROQUET o MOLÍ RUSQUET. Casa-molí, s. XIIIXIV (a 200 m de Sant Martí, direcció Maldà).
MOLÍ DEL FONTOVA-LO MOLINET. Casa-molí i capella, s. XVIII (a 1,100 km de Belianes).
MOLÍ DE LA TORRE, s. XII-XIII (a 800 m del Molí del Fontova).
MOLÍ DE LA SINOGA. Casa-castell, s. XII-XIII (a 350 m del Molí de la Torre).
MOLÍ DE L’HORTA. Casa-molí, s. XIII (a 1 km de Sant Martí, direcció Maldà).